Rehabilitacja stomatologiczna

Rehabilitacja stawów skroniowo żuchwowych

REHABILITACJA STOMATOLOGICZNA

Rehabilitacja stomatologiczna prowadzona jest w dysfunkcjach i dolegliwościach bólowych głowy, szyi oraz stawów skroniowo-żuchwowych. Celem postępowania terapeutycznego jest zarówno poprawa funkcji stawów skroniowo-żuchwowych jak  i normalizacja napięć mięśniowych w pracy stawu.

Rehabilitacja stomatologiczna stosowana jest w następujących przypadkach:

• ból okolicy stawów skroniowo-żuchwowych

• ból podczas ruchów żuchwy (gryzienie, żucie lub ziewanie)

• ograniczenie ruchomości lub nadmierna ruchomość

• dźwięki, przeskoki oraz blokowanie stawu

• stany pooperacyjne jak i korekcja uzębienia

• zmiany degeneracyjne krążka stawowego oraz powierzchni stawowych

• zgrzytanie zębami tzn. Bruksizm

• bóle głowy jak i odcinka szyjnego kręgosłupa

• wspomagająco w terapii logopedycznej oraz korekcji wad postawy

Dysfunkcje górnego odcinka szyjnego oraz stawów skroniowo-żuchwowych są problemami, z którymi moi pacjenci często się zgłaszają. Warto wiedzieć, że niejednokrotnie aby poprawić pracę układu stomatognatycznego, w badaniu i terapii biorę pod uwagę zarówno odcinek szyjny kręgosłupa jak i obręcz barkową.

Rehabilitacja stomatologiczna połączona z terapią odcinka szyjnego były wielokrotnie poddawane ocenie w publikacjach naukowych jak i konferencjach. Dla lepszego zrozumienia tej zależności polecam zaznajomić się  z publikacją, która przedstawia przypadek pacjenta.

Prowadząc rehabilitację w ww. dolegliwościach wykorzystuję przede wszystkim badanie wg standardów terapii manualnej oraz bezbolesne techniki terapeutyczne. W zależności od problemu stosuję bierne techniki jak np. mobilizacje stawów, techniki odciążające krążek stawowy lub zmniejszające napięcie mięśni. Niezmiernie ważnym elementem terapii są techniki aktywne poprawiające pracę mięśni oraz ich napięcie.

Podczas wizyty udzielam pacjentom porad dotyczących czynności dnia codziennego oraz uczę ich prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Jeżeli jest taka konieczność to zalecam również konsultację z lekarzem stomatologiem lub ortodontą.

ZAKRES TERAPII